Sinu ostukorvis ei ole tooteid

Proovi

Rohkem maitseaineid, vähem soola!

Soola üleliigse tarbimise kahjulikkusest on palju kirjutatud ja räägitud aga siiski on sool inimorganismi tööks sama hädavajalik kui näiteks vesi. Seega tuleb soola kindlasti süüa, kuid mõistlikus koguses. Mis aga siis saab, kui maitseelamuse saamiseks tunned, et on vaja soola aga see oleks ilmselgelt norm koguse ületamine?

Keha vajab soola selleks, et reguleerida vee hulka kudedes, säilitada happetasakaalu organismis ning võimaldada närviimpulssidel edasi kanduda. Õige kogus soola aitab hoida normaalsena verd, vererõhku ning närvi- ja lihasfunktsioone.

Soola tarbimise päevaseks vajaduseks peetakse 3-5 grammi, teatud juhtudel veidi enam. 5g soola sisaldab 2400mg naatriumi. Tervisele mõjub halvasti just soola naatriumisisaldus. Naatriumi on organismile samuti vaja, kuid reeglina tarbitakse seda soovitatavast kogusest rohkem. Naatriumi pikaajaline liigtarbimine võib tõsta vererõhku ja suurendada südamehaiguste riski. Mõned inimesed kasutavad soola isegi rohkem kui soovitatud, kuid terve inimese neerud suudavad ülemäärase naatriumi tõhusalt välja sõeluda.

Kui aga soola täielikult vältida tekib soolavaegus, mille tulemusel võib häiruda või aeglustuda rakkude talitus, ka võib organism kuivada ja oksüdeeruda. Organismi tasakaalus soolasisaldus on eelduseks korras ainevahetusele, seedimisele, ensüümide toimimisele ja üldisele heaolutundele.

Kuidas aru saada, et oled tarbinud liiga palju soola? Liigne naatrium ajab jooma ja tekitab turseid, sest puhtal kujul ja suurel määral mõjub see organismile mürgina. Organism kaitseb ennast kahjuliku aine vastu, lahustades seda vedelikes. Kogu see naatrium, mida organismil ei õnnestu lahustada, koguneb kristallidena luudesse ja lihastesse.

Milliseid kasulikke maitseaineid võiks soola asemel kasutada?

Sidrunimahl või äädikas

Sidrunimahlal ja äädikal on mõlemal märgatav maitse, mis võib asendada soola puudumist. Mõlemat on võimalik kasutada kastmetes, marinaadides ja lisada köögiviljadele pärast nende küpsetamist. Maitsestatud äädika puhul tasuks lugeda silti, veendumaks, et selles pole liiga palju soola.

Oliiviõli

Oliiviõli lisab toidule maitset ja on äärmiselt tervislik valik. Oliiviõli võib kasutada juurviljade ja liha küpsetamiseks või salatikastmetes.

Must pipar

Must pipar on pärast soola üks populaarsemaid maitseaineid. Kui üritad soola tarbimist vähendada, lisa toidule rohkem musta pipart, et toit oleks hästi maitsestatud.

Ürdid

Juurvilju, liha ja salateid saab maitsestada ka värskete või kuivatatud ürtidega. Kasuta basiilikut, punet, tüümiani või loorberilehti, et toidule maitset lisada. Kui sa oled siiani ürte koos soolaga kasutanud, siis vähenda soola kogust ja suurenda ürtide oma, et toit ei tunduks maitsetuna.

Petersell -  muhe ürt, mis annab värske, kergelt muruse maitse lastes toidu enda maitsetel särada. Sobib suurepäraselt küüslaugu ja basiilikuga ja on kirsiks tordile suppidele, pastadele ja kalale.

Salvei – tugev, puine ürt, mis on maitsev küpse ja magusa köögiviljaga nagu näiteks porgand või hoopis linnulihaga. Annab klassikaliselt mõnusa maitse suppidele ja hautistele ning sobib ideaalselt täidiste maitsestamiseks ning kartuliga.

Rosmariin -  aromaatne , leheline ürt sobib ideaalselt lamba ja kanaga. Lisa oma lemmik oliiviõlile ja naudi seda maitseelamust.

Basiilik – Itaali ürt, mida lihtsalt haki ja lisa salatile, marinaadile, pitsale või millele iganes soovid. Basiilik on ka üks põhi komponente pesto valmistamisel.

Till – värske till on ülimalt maitsev kalaga ja näiteks kartuli või rohelise salatiga. Puista tilli köögivilja supi sisse või tee ise tipikastet.

Sibul ja küüslauk

Sibul ja küüslauk lisavad koos või eraldi toidule head maitset. Neid saab lisada juurviljadele, erinevatele lihadele ja salatitesse. Küüslauk sobib hästi kokku ka riisi, pasta või kartulitega.

Ära karda soola, vaid tarbi seda vastutustundlikult. Soola leidub väga paljudes toiduainetes, isegi lillkapsas ja ananassis ning seetõttu on päevase soola vajaduse ületamine väga kerge tulema. Rikasta oma toidulauda ja kasuta soola asemel hoopis erinevaid kasulikke maitseaineid. Sa võid veel üllatuda, kui maitsev tuleb toit, kui ei kasuta üleliia sool vaid selle asemel midagi palju kasulikumat.

Retseptid

Tatrapannkoogid singiga Kreemine seenesupp Balsamico kastmes kana Kinoa “risoto” seentega Kabatšoki omlett   Spagetid  suvikõrvitsast