Sinu ostukorvis ei ole tooteid

Proovi

Uusim toidutrend – isetehtud Kreeka jogurt

Ainult paar aastat tagasi sõime hommikueineks või vahepalaks jogurtit. Kui me ei ostnud puuviljajogurtit, siis lisasime sellele ise puuvilju või lusikatäie moosi. Hiljem hakkasime lisama teraviljahelbeid, seemneid ja pähkleid ning klassikalistest kohalikest piimakultuuridest valmistatud jogurti asemel muutus populaarseks Kreeka jogurt.

Sellel kreemikal jogurtil on suur toiteväärtus ning see jogurt on saanud kuulsaks erakordse toiduainena – nii et see ei ole laual mitte ainult hommikusöögi või vahepala ajal, vaid on muutunud paljude roogade oluliseks osaks.

Ainult paar aastat tagasi sõime hommikueineks või vahepalaks jogurtit. Kui me ei ostnud puuviljajogurtit, siis lisasime sellele ise puuvilju või lusikatäie moosi. Hiljem hakkasime lisama teraviljahelbeid, seemneid ja pähkleid ning klassikalistest kohalikest piimakultuuridest valmistatud jogurti asemel muutus populaarseks Kreeka jogurt.

Sellel kreemikal jogurtil on suur toiteväärtus ning see jogurt on saanud kuulsaks erakordse toiduainena – nii et see ei ole laual mitte ainult hommikusöögi või vahepala ajal, vaid on muutunud paljude roogade oluliseks osaks.

 

Nr 1: miks Kreeka jogurt?

Kreeka jogurt on palju paksem ja kreemisem kui tavaline jogurt. Kreeka jogurti valmistamiseks kulub rohkem piima, nii et see on ka kallim. Traditsiooniliste retseptide järgi valmistatakse seda lehma- või lambapiimast, kuid meie poodides leidub ainult lehmapiimast tehtud Kreeka jogurtit – lambapiimast Kreeka jogurt on haruldane ja seda leidub ainult erikauplustes või vahest väikefarmides, kus piimast toodetakse väikeses koguses mitmesuguseid piimatooteid.

Kreeka jogurtis on vähem suhkrut ja rohkem valku

Nagu kõigi teiste jogurtiliikide puhul, muudab piimakultuuride toime ka Kreeka jogurti koostist. Seetõttu on Kreeka jogurt sobiv ka inimestele, kes ei talu laktoosi. Kreeka jogurti teine eriomadus võrreldes tavalise jogurtiga on see, et Kreeka jogurt sisaldab vähem suhkrut, samuti on selle rasvade ja valkude vahekord ideaalne; Kreeka jogurt võib sisaldada kuni kolm korda rohkem valku kui tavaline jogurt. Pole siis ime, et seda peetakse väga kõrge toiteväärtusega toiduaineks, mis on – peamiselt selle valgusisalduse tõttu – väga populaarne erinevaid spordialasid harrastavate inimeste hulgas, kes vajavad pärast trenni palju valku, et lihaskudet taastada.

Miks on Kreeka jogurt nii paks ja kreemjas?

Kreeka jogurti paksuse ja kreemikuse peamine põhjus on asjaolu, et valmistamise käigus seda kurnatakse; niimoodi eemaldatakse vadak, mistõttu Kreeka jogurt jääb paksuse poolest tavalise jogurti ja kohupiima vahele.

 

 Nr 2: isetehtud Kreeka jogurt

Kui tahad tervislikku jogurtit, mis ei sisalda säilitusaineid ja teisi kunstlikke lisaaineid, oleks kõige parem ise jogurtit valmistada. Lisaks tõsiasjale, et jogurt on tervislik ja maitsev, on kodus valmistatud jogurt ka palju odavam kui poest ostetud jogurt.

 Mida on vaja Kreeka jogurti valmistamiseks?

Esimest korda Kreeka jogurtit valmistades tuleb sul osta poest tops Kreeka jogurtit ja vaja läheb ka kaks liitrit 3,5% rasvasisaldusega piima, mis peab olema rõõsk, homogeniseerimata, mis tähendab, et peaksid hankima lühikese, ainult mõnepäevase säilivusajaga rõõska piima.

 Valmistamine

  • Vala piim potti ja kuumuta.
  • Sega seda kuumutamise ajal paar korda, et ei tekiks piimanahka.
  • Kui piim keeb, lülita pliit välja ja pane potile kaas peale.
  • Jäta piim paariks tunniks jahtuma – pärast jahtumist peab see olema sõrmega katsudes leige. Sega hulka tops Kreeka jogurtit, kata pott kaanega ja jäta ööks otsaks seisma.

Järgmisel hommikul on pott täis paksu jogurtit. Kasuta õhukese kihi vedela vadaku eemaldamiseks lusikat või kulpi; patt oleks seda ära visata, sest vadak on väga toitainerikas – võid seda segada värskendava joogi valmistamiseks puuviljadega.

 Kui tahad veel paksemat jogurtit, tõsta jogurt marliga kaetud sõelale ja kurna.

Jogurtit võib säilitada külmikus kuni nädal aega. Kui tahad süüa paksu jogurtit, tõsta seda kulbiga, ja kui tahad vedelamat, sega seda enne söömist.

Hoia alles viimane topsitäis jogurtit

Kui kodune jogurt hakkab otsa saama, hoia viimane tops alles ja valmista jälle värsket jogurtit – seekord võid kasutada poest ostetud jogurti asemel kodus valmistatud jogurtit. Niimoodi on jogurt veelgi parem, sest sa ei kasuta juuretisena enam poest ostetud tööstuslikult toodetud jogurtit.

 

Nr 3: isetehtud jogurti kasutamine

Kui sööd jogurtit hommikusöögiks või vahepalaks, võid lisada sellele puuviljatükke, õunapüreed või koduseid puuviljakastmeid, siirupeid, mett, moosi, pähkleid, seemneid... Võid kasutada jogurtit ka salati- või hommikuhelveste kastmena.

See maitseb suurepäraselt ka külmutatuna

Kreeka jogurt on uskumatult maitsev ka külmutatuna – valmista endale maitsvat kodust külmutatud jogurtit.  See saab kõige parem, kui teed seda jäätisemasinas, nii et jogurtis ei teki jääkristalle, kuid võid kasutada ka suurt madalat potti. Sega jogurtit paar korda, kui see sügavkülmas jäätub, sest nii ennetad vähemalt osaliselt jääkristallide moodustumist. Ära unusta katta potti fooliumiga!

 Kas jogurt sobiks ka lisandiks põhiroa kõrvale?

Jah, isegi pearoad ei saa enam jogurtita läbi ja seda kombineeritakse tihti

  • praetud kanalihaga
  • köögiviljatoitudega
  • värskete, samuti keedetud ja küpsetatud või praetud köögiviljadega.

 Kui sa ei ole kindel, kas jogurt sobib ühe või teise toidu juurde, mõtle nii:

millised toidud sobivad hapukoorega? Kui toidu juurde sobib hapukoor, sobib ka Kreeka jogurt. Kreeka jogurtit võib kasutada ka magustoitudes, näiteks panna cotta's või pirukates. Igal juhul tee proovi ja katseta keetes-küpsetades!